Tavshed tvinger bloggen til et comeback

To hold svenske forskere har igennem flere år tålmodigt undersøgt, hvordan vi som kommunikatører kan nærme os idealet (eller utopien), den kommunikerende organisation. Jeg har her på bloggen undervejs flere gange rapporteret fra forskningen og skrevet om bl.a. kommunikativ ledelse.

Betænkelig tavshed

Efter at jeg i marts 2018 lagde bloggen på køl, ventede jeg spændt på, hvordan kommunikationsbranchen ville analysere og reflektere over de svenske slutrapporter, der blev publiceret senere samme år. Men til min stigende forbløffelse har der været total tavshed i de åbne danske kommunikationsfora på nettet. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at nogen har diskuteret kvalificeret i lukkede grupper, men jeg tillader mig at tvivle. Den tiltagende markedsgørelse, og dens uundgåelige følgesvend behagesygen, har pletrenset den kritiske tænkning fra branchens diskussion af corporate communication – dvs. virksomheders og organisationers interne og eksterne kommunikation.

Den kollektive tavshed har jeg det svært med, og har derfor besluttet at give bloggen endnu et comeback, så jeg kan give de svenske forskere den opmærksomhed, de fortjener.

Slanket blog

Jeg har slanket bloggen, så den nu hovedsageligt rummer tekster om kommunikativ ledelse, kommunikationsprincipper, meningsskabelse (sensemaking), og kritiske vinkler på forandringsteori og corporate communication. Bloggens tyngde ligger dog stadig indenfor journalistikkens strategiske rolle i virksomheders og organisationers kommunikation – som modvægt til den kyniske pr-tilgang. Emner som alle er underbelyst på nettet.

Nye tekster

I den kommende tid – og jeg tager mig god tid – vil jeg publicere flere tekster om den vigtige svenske forskning. Du er som altid velkommen til at kommentere.

John Jørgensen

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i corporate communication, Corporate journalism, ekstern kommunikation, kommunikationsforskning, kommunikativ ledelse, Om bloggen og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 kommentarer til Tavshed tvinger bloggen til et comeback

  1. kirsten skriver:

    Wow, hvor er det dejligt, at du er tilbage. Dine indlæg har været savnet. TAK

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>