Status på bloggen: Naivitet som faglig strategi

I sommer har jeg nydt en række gode læseoplevelser som Thomas Pynchons underholdende civilisationskritik ’Det dybe net’; Pierre Lemaitres elegante krimitrilogi ’Irène’, ’Alex’ og ’Camille’; og Cormac McCarthys hovedværk om menneskelig ondskab ’Blodets meridian’. Ikke siden Roberto Bolanos rejse i mørket med ’2666’ har jeg haft behov for at dele en bog op i små bidder for at kunne overkomme den. Talrige læsemærker ridset af nervøse negle i biblioteksbogens margen viste, at jeg ikke var alene om oplevelsen.

Det døve øre og det blinde øje

I modsætning til den store litteratur, der bliver husket, må døgnjournalistikken leve med, at den har et kort liv før glemslen.

En af de journalistiske artikler jeg dog har tænkt meget over i sommer, var Informations prisværdige historie under årets Tour de France om tavshedens lov inden for cykelsporten. Hvordan har det været muligt at opretholde tavsheden om doping i cykelsporten i så mange år? spurgte artiklen.

En af årsagerne var ’sportsfan-baseret’ journalistik, hvor man skrev på begejstring og fascination, og ukritisk undlod at grave, fordi det ville ødelægge den fælles historie. Som en presset cykelrytter sagde til en nærgående journalist: ”Husk nu, vi er i samme båd.”

En anden ellers dygtig journalist erkender, at han gennem årene sandsynligvis har vendt det døve øre og det blinde øje til: ”Jeg har valgt at være naiv.”

Et bevidst valg af naivitet som faglig strategi. Journalisten ser væk, hvor han burde have fastholdt blikket.

Fan-journalistikken trives

Den døve og blinde og bevidst naive fan-begejstring stortrives stadig inden for sportsjournalistikken, men også inden for musik og underholdning, på modesiderne, i gadgets-journalistikken, og ikke mindst i den stærkt voksende blog-verden er skellet mellem sponsorvenlige tekster og oplysende journalistik visket ud. Det hele er et fedt.

I virksomheders og organisationers interne og eksterne kommunikation antager naiviteten andre former, her bruger man sin kommunikative faglighed til at smøre maskineriet og pakke budskaber pænt ind, hvor man måske burde have tiltaget sig andre roller.

Journalistikken brugt strategisk

Jeg er for tiden ved at forberede nyt materiale til, hvordan man kan veksle envejskommunikation til dialog i den interne kommunikation. På diplomkurset i corporate journalism på DMJX arbejder vi med at skabe værdi i organisationer og virksomheder ved at bruge journalistikken strategisk. Der er kursusstart i oktober.

Har du lyst til at være med til at udvikle og skræddersy kommunikationsløsninger til netop din arbejdsplads, er det en god idé at kontakte DMJX og lufte interessen i løbet af august.

Måske ses vi?

Indtil da kan du varme op med denne blogtekst, som jeg publicerer i morgen ved daggry: ”10 gode grunde til at journalistikken slår PR i den interne kommunikation.”

 

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Om bloggen og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>