Status på bloggen: En linje om dagen

Jeg læste forleden en fascinerende historie i Politiken om den egyptiskfranske forfatter Albert Cossery, der havde valgsproget ”Une ligne par jour” – en linje om dagen, men dog nåede at skrive en række bøger, hvoraf to netop er kommet på dansk. Historien fortæller, at Cossery boede i 60 år på det samme hotel i Paris: La Louisiane i Rue de Seine. Han boede i værelse nr. 58 i 57 år, hvorefter han flyttede til nr. 77. Måske fordi han skulle have skiftet sengetøj. Der boede han til sin død som 95-årig.

Modetøj og sponsorvenlige tekster

Jeg kom til at tænke over Cosserys økonomiske tilgang til skrivearbejdet, da jeg reflekterede over min blogs fremtid over et glas julevin – ”Les Trencats” fra Rhone – i den dybe lænestol. Tidligere havde jeg set et mikrofonholderprogram på TV2 Lorry, hvor endnu en bloggende teenagepige frejdigt fortalte, at hun kunne tiltrække besøgende i titusindvis ved at lægge billeder op af modetøj ledsaget af korte, sponsorvenlige tekster om, hvor man kan købe kludene. Jeg kom til at fnise lidt af mig selv og min egen blog, der kun består af bogstaver i mængder, og som til overflod kan leve op til Cossery-citatet: ”Kun idioter skriver mere end en linje om dagen.”

Røde tomater mod blå himmel

I november læste danske besøgende ca. 2400 tekster på bloggen. Er det mange? Er det for få? Er det nok til, at det er værd at fortsætte efter tre år og 90 tekster om journalistik og kommunikation?

Jeg har joket med mine venner ovre på Storbyhaven og Gipsygraphics om at låne fotos af struttende røde tomater mod blå himmel eller smukke bogforsider for at booste trafikken, men må nok indse, at min side aldrig bliver sjovere. Jeg har dog stadig brug for at formulere mine erfaringer og indsigter i det fag, hvor jeg tjener min hyre, og som former en vigtig del af min identitet. Jeg skriver stadig mest for mig selv, mine venner, kolleger og kursister.

Vinkler og koncepter

I den kommende tid vil jeg stadig være optaget af at udvikle journalistikkens anvendelse i organisationer og virksomheder. Jeg vil på mine kurser sammen med kursisterne søge at skitsere strategier for brugen af den konstruktive journalistik. Fra holdbare redaktionelle principper og organisering, over konflikthåndtering til vinkling og konceptualisering af historier. Her er der virkelig et område inden for den interne kommunikation, der trænger til udvikling.

Top fem

I mangel af fotos af røde tomater er hitlistestof altid god læsning. Her får du top fem over de mest læste tekster på bloggen i november:

1. Pludselig skulle vi have passion med på arbejde.

2.Virksomheder som medier: Fra brand journalism til corporate media.

3. 25 spørgsmål før en forandring.

4. 10 måder at skabe kommunikativ værdi for din virksomhed.

5. Omstillingsparat: Ja, men hvad er det lige, vi skal omstilles til.

En af de artikler, som burde være læst noget mere er ”Seks benspænd, der forhindrer dig i at gøre det rigtige.” Alle kommunikatører bør kende Bergers tænkning.

Rart med en kommentar

Tak for medleven, reaktioner og mails bagom, men det ville være rart med en kommentar i ny og næ, en historie eller ny viden i kommentarfeltet.

Mod lysere tider

Her er en bonus til de tålmodige, der har klaret sig igennem dagens 50 manuslinjer: Fed sommer- og surfguitar fra Dick Dale og Stevie Ray Vaughan i en kitschet video fra 1987. Nu går det snart mod lysere tider.

 

 

 

 

 

 

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Om bloggen og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>