Status på bloggen (2): Fire bemærkninger om corporate journalism. Og så er det slut

Som blogger kan man let føle, at man skriver ud i intetheden, selv om læserstatistikkerne trøster med, at der er mange derude. Man føler sig derfor knap så alene, når man får mails ”bag om”. Det er ganske enkelt hyggeligt med en personlig besked, en venlig hilsen eller et spørgsmål med en fagfælle, som afsender. Jeg svarer naturligvis altid.

Jeg ærgrer mig dog over, at ikke flere bruger bloggens kommentarfelt, så alle kan få glæde af diskussionen, men når det kommer til fagligheden er Facebook-generationen forbløffende blufærdig. Mails kommer ofte i bølger, og de seneste har enslydende overskrifter: ”Speciale om journalistik i organisationer” – med spørgsmål om den strategiske brug af journalistikken.

Jeg vil løfte en lille håndfuld mailspørgsmål, som er stort set de samme, jeg gennem tiden har diskuteret med mine kursister på DMJX, ind i denne næstsidste tekst på bloggen om Strategic corporate journalism.

En skriver således om Beyond spin, som jeg har brugt som grundbog i mine kurser: ”Jeg synes det er en interessant bog, men hæfter mig ved, at den er fra 1999. Jeg har søgt omkring, og har vanskeligt ved at finde meget litteratur, der beskriver journalistikkens plads i organisationer inden for de senere år. Jeg vil derfor høre dig, om du er bekendt med nyere litteratur og forskning om brugen af journalistik til intern kommunikation i organisationer?”

1 Bedaget, men brugbart bud på en sammenhængende journalistisk strategi

Beyond spin er bedaget, men den er, så vidt jeg ved, stadig den eneste bog, der har et sammenhængende bud på, hvordan man kan bruge journalistikken som strategisk platform for den interne kommunikation i en organisation, dvs. som Strategic corporate journalism.

De tre forfattere Kounalakis, Banks og Daus, formulerede ud fra et amerikansk synspunkt, et originalt bud på, hvordan journalistikken kunne blive rygraden i kommunikationsplatforme i store corporate virksomheder.

Pyt med teorien. Gør noget

Inden for den traditionelle corporate communication-tænkning skal journalistikken kunne favne alle de tre kommunikationsformer (intern kommunikation, ledelseskommunikation og markedskommunikation) for at kunne leve op til platformsbetegnelsen. Sådan siger teorien, men pyt. Start med den interne kommunikation, og se hvad der sker.

Det har aldrig været meningen, at man skal kalkere de amerikanske løsninger. På mine kurser har vi brugt bogen som inspiration til at skabe platforme i private virksomheder, offentlige organisationer og medlemsorganisationer i en dansk virkelighed.

Ingen rigtige tanker

Det stærke ved Beyond Spin er dens insisteren på, og dokumentation af, at journalistikken er bedre end den propagandistiske PR i den interne kommunikation. Ingen ledelse kan fortælle vidensarbejdere, hvordan de skal tænke ”rigtige” tanker, og derfor er journalistikken et indlysende valg.

Synops til en dansk bog

Jeg har de sidste mange år været på jagt efter andre kilder om journalistikkens strategiske rolle.

De amerikanske, svenske og engelske bøger på feltet, jeg har kendskab til (ingen nævnt, ingen glemt), anskuer alle journalistikken via PR-briller, og er derfor uanvendelige i min optik. Vi savner simpelt hen en dansk (skandinavisk) vinklet bog. I den sidste tekst om emnet på bloggen vil jeg inden for kort tid publicere en synops til en sådan bog.

2 Ingen dansk forskning

Har vi aktuel forskning om den strategiske journalistik? Nej. Jeg har kigget grundigt efter, og hverken DMJX, AAU, RUC, SDU eller andre har forsket i journalistikken i den interne kommunikation. Man kan gisne om hvorfor. I mine øjne er den strategiske journalistik et oplagt emne for aktionsforskning.

3 Valg mellem virkelighed og konstruktion

En anden skriver ”Jeg er i min research endt inde på din blog(…)og har med stor begejstring læst flere indlæg om corporate journalism. Det er forhåbentlig dét felt, jeg skal beskæftige mig med. Jeg vil gerne undersøge, hvordan ledelsen (…)bruger personalebladet til at kommunikere strategier til medarbejderne. (…)Jeg er meget interesseret i at kombinere kommunikationen og journalistikken i mit speciale.”

Pointen i brugen af journalistik i den interne kommunikation ligger netop i den lille, men vigtige forskel, mellem at kommunikere ”til” og kommunikere ”med”. Som kommunikatør må man vælge imellem journalistik og PR, virkelighed og konstruktion, meningsskabelse og funktionalisme.

4 Er journalistikken kommet ud at køre?

Er journalistikken overhovedet kommet ud at køre i den interne kommunikation?Ja. Fra min egen praksis og mine kurser ved jeg, at både private virksomheder, offentlige arbejdspladser og medlemsorganisationer har gjort erfaringer med den strategiske journalistik. Men det er et slidsomt arbejde, som ikke altid høster anerkendelse. PR sælger stadig flest billetter hos ledelser i erhvervslivet. Ingen tvivl om det.

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Corporate journalism, journalistik, Om bloggen og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 kommentarer til Status på bloggen (2): Fire bemærkninger om corporate journalism. Og så er det slut

  1. Kirsten Andersen skriver:

    Hvad mener du med “og så er det slut”? Du lukker vel ikke bloggen… Kan du da så ikke udgive den som bog og være det nye bud på en bog om scj?
    Kirsten

    • John Jørgensen skriver:

      Hej Kirsten

      Tak for interessen. Nej, jeg trækker ikke stikket til bloggen før senere på året. Jeg samler mit materiale om corporate journalism og lægger det ud som en synopse til en bog inden for kort tid. Jeg håber, at nogle fra den næste generation vil give deres bud på, hvordan journalistikken kan skæres, så den kan blive et levedygtigt alternativ til den kyniske PR-tilgang.
      mvh
      John Jørgensen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>