Reklame: Her er et håbløst umoderne kursus, der går imod tidens trend

Hvad vil du helst: Bygge knastfri PR-budskabsplatforme eller bruge journalistiske metoder til at højne troværdigheden af virksomheders kommunikation? Et nyt kursus tilbyder en anden måde at tænke kommunikation.

I en tid hvor nogle journalister uden at blinke skriver advertorials, og andre konstruerer og finhøvler knastfri budskabsplatforme, kan det føles sådan lidt retro og ude af trit med tiden – og markedet, at tilbyde kurser i troværdig journalistik. Men ok da, lad os se markedsbæstet lige i øjnene: Her er et kursus, der går i mod tidens trend – et alternativ til PR-tænkningens glatte kynisme.

Du kan nu tilmelde dig diplomkurset i corporate journalism på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Kurset starter i oktober, og undertegnede er den gennemgående underviser.

Journalistik kan forandre organisationer

Det første hold kursister demonstrerede, at den journalistiske tænkning er særdeles anvendelig i virksomheder, når det gælder om at understøtte kommunikationens troværdighed og virksomhedens dialogkultur. Både troværdigheden og dialogen skal være til stede, hvis interne forandringsprocesser skal lykkes. Journalistikken kan være med til at forandre virksomheder og organisationer.

Mindset mere end værktøjskasse

Kurset henvender sig til både journalister og kommunikationsmedarbejdere, som søger et troværdigt alternativ til den PR-dominerede og top down baserede tilgang til intern og ekstern kommunikation.

Kurset handler om de mange måder journalistikken kan bringes i spil for at udvikle virksomheder og organisationer konstruktivt ved at involvere medarbejderne, og om hvad der skal til, hvis journalistikken skal vokse og blive til en egentlig platform for virksomhedens kommunikation.

Corporate journalism er en forholdsvis ny disciplin, og kurset er derfor et udviklingsforløb, hvor kursisterne sammen formulerer nye indsigter. Som en af kursisterne udtrykte det: Kurset er mere et nyt mindset end en værktøjskasse.

Producent eller meningsskaber

Vi gennemgår begreberne corporate communication, corporate branding og integreret kommunikation, dvs. hvordan virksomheder og organisationer kommunikerer. Vi undersøger teorierne bag forandringsprocesser og kravene til god forandringskommunikation, og vi ser på de roller, man tillægger den interne kommunikation: Er vi producenter eller meningsskabere? En forsker fremlægger ny viden om, hvordan medarbejdere i virksomheder skaber mening i det, de gør, og hvordan god kommunikation kan understøtte denne meningsskabelse.

Journalistiske cases

Helt centralt i kurset står naturligvis, hvordan man kan anvende de forskellige journalistiske genrer på nye måder for at fremme virksomhedens troværdighed. Journalister og kommunikationsmedarbejdere fra private og offentlige virksomheder fremlægger cases om journalistik i forandringsprocesser.

Kontakt mig gerne, hvis du vil vide mere: john@medskaber.dk.

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i corporate communication, Corporate journalism, ekstern kommunikation, forandringskommunikation, intern kommunikation, journalistik, kommunikationsplatform og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.