PR-folket siger farvel til topstyring

Slip kontrollen. Del magten. Involver medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Sådan lyder de nye, modne toner fra kommunikationsbranchen.

”Hvis ledelsen har mod til at slippe kontrollen, så er der store muligheder for at skabe værdi for forretningen ved at dele magten og involvere medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.”

Det næsten revolutionært klingende budskab bliver formuleret på Dansk Kommunikationsforenings hjemmeside, hvor man offentliggør en undersøgelse om involvering blandt foreningens medlemmer.

Det er glædeligt og opløftende, at den gamle PR-branche er modnet og under det blafrende kommunikationsbanner nu er kommet på omgangshøjde med virkeligheden.

Involvering skaber værdi

Involverende ledelse giver bonus, konstaterer man: ”85 pct. af kommunikatørerne i Dansk Kommunikationsforenings nye undersøgelse om involvering mener, at involvering giver værdi for forretningen. Involvering giver innovation og produktudvikling, bedre beslutninger, bedre omdømme og opbakning og aktivitet – og det bliver helt sikkert vigtigere i fremtiden.”

Man skal mene det

Men man kan ikke involvere uden at mene det. Deltagerne i undersøgelsen advarer mod pseudoinvolvering: ”Hvis ledelsen ikke er parat til at afgive kontrol, kan det give bagslag. 86 procent peger på, at det kan skabe voldsom frustration hos borgere, brugere og medarbejdere, hvis der er tale om pseudoinvolvering.”

Nu kommer det svære

Det er vigtige erkendelser, som kommunikationsbranchen kollektivt har gjort sig. Men nu kommer den næste svære del af processen: Det tager tid at aflære gamle vaner, specielt fordi det er den traditionelle PR, der stadig sælger billetter i branchen i krisetider. Og mange af billetkøberne, nemlig ledelser i organisationer og virksomheder, befinder sig stadig mentalt i en verden præget af gamle kommunikationsparadigmer.

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i corporate communication, PR og tagget , . Bogmærk permalinket.