Om bloggen: Når nichen bliver et forsamlingshus

Da jeg søsatte denne blog, var den blot et appendiks til medskaber.dk. Her ni måneder efter er situationen vendt om – bloggen løber med opmærksomheden. Læserinteressen er steget konstant og i maj måned hoppede antallet af læsere, unikke besøg og læste sider til et nyt højt niveau. Denne interesse er kommet bag på mig. Som blogbegynder tænkte jeg, er der overhovedet nogen derude, der gider læse lange tekster uden billeder om journalistik og corporate communication?

Som journalist har jeg været vant til at skrive på mål og holde meningerne for mig selv. På bloggen har det været befriende at mene noget om det, som interesserer mig, skrive så langt som jeg nu synes, er nødvendigt, og publicere, når det passer mig.

Når nichen bliver til et forsamlingshus

Det har overrasket mig, at denne nicheblog også bliver læst udenfor Danmark. Jeg er begyndt at få mails fra den engelsktalende del af verden, hvor venlige mennesker fortæller, at de følger bloggen. Oversættermaskinerne virker åbenbart. Nettet kan få en niche til at vokse til et forsamlingshus.

Drop den cubanske rom

Jeg blev direkte forbløffet, da en solid engelsk annonceformidler inden for sociale medier for nylig ønskede at annoncere. På engelsk. Jeg takkede høfligt nej. Jeg ved, at mine venner vil ryste på hovedet, og sige, at det er på tide, at jeg dropper den cubanske rom og overgiver mig til markedsmekanismerne som alle andre.

Respekt for det engelske sprog

Nogle har spurgt, hvorfor jeg ikke skriver på engelsk? Det enkle svar er, at jeg ikke behersker sproget godt nok. Jeg kan skrive projektleder-engelsk, men i respekt for det smukke og udtryksfulde sprog lader jeg være.

Barriere for kommentarer

Jeg har ærgret mig over, at flere ikke benytter sig af sitets muligheder for at kommentere, dele viden eller fortælle nogle gode historier. Men barrieren for at blive offentlig er åbenbart høj – for de mails, jeg får ”bag om”, viser, at interessen for at diskutere og udvikle er levende til stede.

Vi skal udvikle en ny kommunikationsplatform

Jeg har i forårsmånederne været i gang med at forberede mit kursus om Corporate journalism på Update til september, hvor målet er at udvikle en robust, journalistisk baseret kommunikationsplatform, som kursisterne efterfølgende kan bruge i både offentlige og private virksomheder. Det er en spændende proces at finde frem til det væsentlige inden for store felter som intern kommunikation, strategi, forandringskommunikation og corporate journalism. Hvis alt går vel, vil jeg dele de erfaringer, der kommer ud af udviklingsforløbet, her på bloggen. Jeg hører stadig gerne om idéer eller emner, vi bør tage op på kurset.

Mest læste

Frem til sommerferien vil jeg blogge videre om forandring og corporate journalism. Og hvis jeg får tid, har jeg stor lyst til at gå i kødet på nogle af branchens myter om vigtigheden af synlighed.

Den mest læste blogtekst i maj var sjovt nok: Alt det kommunikation ikke kan klare.

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Om bloggen og tagget . Bogmærk permalinket.