Nyt kursus: Journalistik kan forandre virksomheder

Det første kursus i corporate journalism viste, at den journalistiske tænkning er særdeles anvendelig som led i virksomheders og organisationers forandringsprocesser. Nu er det næste kursus åbnet for tilmelding.

Det første diplomkursus om corporate journalism på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, viste, at den journalistiske tænkning er særdeles anvendelig i virksomheder, når det gælder om at understøtte kommunikationens troværdighed og virksomhedens dialogkultur. Både troværdigheden og dialogen skal være til stede, hvis interne forandringsprocesser skal lykkes. Journalistikken kan være med til at forandre virksomheder og organisationer.

Nu er det næste kursus, som bliver afviklet i foråret, åbent for tilmelding. Undertegnede er den gennemgående underviser på kurset.

Journalistisk alternativ til PR

Kurset henvender sig til journalister og kommunikationsmedarbejdere, som søger et troværdigt alternativ til den PR-dominerede og top down baserede tilgang til intern og ekstern kommunikation.

Kurset handler om de mange måder journalistikken kan bringes i spil for at udvikle virksomheder og organisationer konstruktivt ved at involvere medarbejderne, og om hvad der skal til, hvis journalistikken skal vokse og blive til en egentlig dialogbaseret platform for hele virksomhedens kommunikation.

Corporate journalism er en forholdsvis ny disciplin inden for corporate communication, og kurset er derfor samtidigt et udviklingsforløb, hvor kursisterne sammen formulerer nye indsigter.

Producenter eller meningsskabere

På kurset gennemgår vi begreberne corporate communication og integreret kommunikation, dvs. hvordan virksomheder og organisationer kommunikerer. Vi undersøger teorierne bag forandringsprocesser og god forandringskommunikation, og vi ser på de roller, man tillægger den interne kommunikation: Er vi mest producenter eller meningsskabere? En forsker fremlægger ny viden om, hvordan medarbejdere i virksomheder skaber mening i det, de gør, og hvordan god kommunikation kan understøtte meningsskabelse.

Helt centralt i kurset står naturligvis, hvordan man kan anvende de forskellige journalistiske genrer på nye måder for at fremme virksomhedens troværdighed. Kommunikationsfolk fra henholdsvis en privat virksomhed og en offentlig organisation fremlægger cases, hvor de fortæller om, hvordan de anvender journalistikken i forandringsprocesser.

Har du en case?

Skriv til mig på john@medskaber.dk, hvis du har specifikke spørgsmål til kurset.

Jeg hører også gerne fra dig, hvis du har lyst til at præsentere en case fra din virksomhed, hvor I anvender journalistikken konstruktivt på nye måder.

 

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i corporate communication, Corporate journalism, forandringskommunikation, intern kommunikation, journalistik, kommunikationsplatform, meningsskabelse og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.