Nyt kursus: Brug journalistikken til at forandre virksomhedens kommunikation

Kunne du tænke dig at være med til at udvikle den journalistiske metode, så den kan bruges til at skabe mening i virksomheder og organisationer? Eller har du idéer, vi skal prøve af?

Et det corporate journalism, når man bruger de journalistiske metoder for at lave ”PR” i en virksomhed eller en organisation? Eller skal journalistikken også skabe mening for medarbejderne? Hvad skal der egentlig til, for at man kan bruge journalistikken som grundlag for en robust kommunikationsplatform i virksomheder og organisationer? Er alt tilladt?

Det vil jeg, og forhåbentlig en større gruppe engagerede journalister og kommunikationsmedarbejdere, undersøge på et diplomkursus i efteråret på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling.

Har du lyst til at blive en del af kurset, skal du tilmelde dig på Updates hjemmeside, hvor efterårets kursusprogram netop er blevet offentliggjort.

Har du idéer til, hvad vi skal udvikle på kurset, må du gerne kommentere her på siden. Du behøver ikke at deltage i kurset for at kommentere.

Dynamisk trekant

Siden det amerikanske trekløver Kounalakis, Banks og Daus skrev deres glimrende bog, Beyond Spin, i 1999 om brugen af journalistik i virksomheder, er der ikke foregået en teoriudvikling inden for området.  Vi har derfor ingen manualer eller facitlister for corporate journalism. Den er stadig under udvikling – også i en dansk sammenhæng.

Men det er min erfaring, at de journalistiske metoder kommer til deres ret, når de bliver kombineret med den udviklende tilgang til forandring, og den meningsskabende tilgang til intern kommunikation. Det er med afsæt i denne dynamiske trekant, at vi kan skabe en moderne kommunikationsplatform. Det vil jeg skrive mere om på denne blog inden sommerferien.

 

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Corporate journalism, forandringskommunikation, intern kommunikation, journalistik, kommunikationsplatform, meningsskabelse og tagget , , , . Bogmærk permalinket.