Nu går bloggen på ferie med gode ting i strandtasken

Nu går bloggen på en meget lang sommerferie, og siger som Tiro, den romerske statsmand Ciceros slave og sekretær: Lad dem bare beholde magten, hvis jeg får lov til at sidde i solen med en bog…

Her har du en håndfuld gode tip til, hvad du skal putte i køletasken, så den ikke klirrer så meget på vej til stranden:

Amerikanske samtidsromaner

Læg bunden med disse tre betydelige amerikanske samtidsromaner Russos Empire Falls, Fords Canada og Franzens Frihed. Franzens humoristisk smertefyldte roman om Patty og Walter Berglund, deres børn, deres forældre, deres venner, livet i forstæderne, tab af idealer og moral, om fristelser og såkaldt frihed, sidder i kroppen og pirker i lang tid efter.

Norsk satire og brasiliansk rædsel

Top disse romaner med aktuel politisk satire – Erlend Loes FVONK: Lektor Fvonk får en logerende, som hedder Jens og er statsminister i Norge. Timers stille humor under parasollen inden du får brug for at holde en i hånden, mens du læser den knugende, sugende og fremmedartede krimi fra Brasilien, Zé, første bind i en trilogi fra Bernard Mathieu.

Soldater og spillemænd

Sommerens lave puls er ideel til et par slidte klassikere fra reolen: José Saramagos Historien om Baltasar og Blimunda og den forunderlige passarola. Fortællingen om den synske Blimunda og soldaten Baltasar Syv-Sole, der foregår i Lissabon på inkvisitionens storhedstid, er min yndlingsroman, som jeg hver gang glæder mig til at genlæse.

Du har garanteret hørt om den, men aldrig læst den: William Heinesens De fortabte spillemænd. Om en gruppe (livs)tørstige spillemænd i Torshavn i tiden op til 1. verdenskrig. Et kildrende ordbad, en hyldest til livsglæden og livskunsten, og en begmand til denne verdens skiderikker og bigotteri. Læs sprogfornyeren Heinesens veloplagte opgør med Selvoptrævleren Søren Kierkegaard.

Meningen med karrieren

Er du typen, der en gang imellem har brug for at reflektere lidt over karrieren og meningen med livet i kommunikationsbranchen, så drop de sædvanlige funktionalistiske værktøjsbøger, som alligevel ikke holder, og gå i kødet på denne artikel fra tre kompetente forskere, der tager et nødvendigt teoretisk opgør med branding: Cornelissen, J., Christensen, L. T., Kinuthia (2012). Corporate brands and identity: developing stronger theory and a call for shifting the debate. European Journal of Marketing, Vol. 46 No. 7/8, 2012, pp. 1093-1102. Ti komprimerede sider, der sætter tanker i gang.

Jeg køber mine bøger hos boghandleren – ikke hos Amazons skattetænkere.

Gode vibrationer hitter

Bloggen har i dette forår aldrig haft flere besøg. Det er interessant at se, hvad læserne søger mest efter. I juni toppede (Karl) ”Weick” listen over søgeord, derefter kom ”sensegiving” og ”sensemaking”. Noget tyder på, at bloggen jævnligt får besøg af studerende med meningsskabelse på skemaet. De mest læste tekster var ”Gode vibrationer får os til at ændre adfærd”, med afstand til ”Det lyder, føles og ser ud som journalistik. Men det er brand journalism”, ”Sådan skaber man det gode medarbejderblad”, og ”25 spørgsmål før en forandring”, der alle opnåede høje trecifrede læsertal.

Besøg af den grimme fætter fra Ukraine

Opmærksomme læsere har sikkert noteret, at jeg har lukket for kommentarer på bloggen. Det skete i selvforsvar. Jeg og mange andre, kan jeg forstå på en af mine bloggende venner, har i perioder været lagt ned af enorme mængder spammails fra kriminelt foretagsomme erhvervsfolk med servere i Ukraine.

Vi lader os naturligvis ikke bremse af skiderikker. Har du lyst til at kommentere en blogtekst, kan du stadig maile mig ”bag om”.

Lad aldrig en picnic vente

Nu er det tid at slutte, man skal aldrig lade en god picnic vente. Jeg ønsker en god sommer til alle tålmodige læsere. Tak for medleven.

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Om bloggen og tagget . Bogmærk permalinket.