Medskaber – skal det nu være moderne?

Deltagelse. Inddragelse. Involvering. Rækker det ikke? Skal det nu være moderne at være medskaber?

For de traditionelle teoretikere inden for corporate communication har deltagelse (participation) altid handlet om at motivere medarbejdere, højne deres moral og deres ”well-being.” Den interne kommunikation skal få medarbejderne til at involvere sig og identificere sig med virksomheden. Medarbejderne på deres side ”want a say” i deres arbejdsliv. De virksomheder, der ikke formår at få medarbejderne til at deltage risikerer organisatorisk tavshed, som er ødelæggende for enhver virksomhed. Tavsheden skader både virksomhedens evne til hurtigt at opdage og korrigere fejl, og dens evne til at træffe beslutninger.

Fremme i skoen
I nogle nordeuropæiske videnvirksomheder, specielt i Skandinavien, er deltagelse blevet til involvering og hos de mest avancerede til medskabelse. De virksomhedsledelser, der er længst fremme i skoene, er meget bevidste om, at produktionsapparatet ligger i hovederne på de veluddannede medarbejdere. Involvering og medskabelse er ikke længere en mulighed, men en betingelse for virksomhedens overlevelse og vækst.

It- udvikleren, økonomen, arkitekten, ingeniøren og rådgiveren er med til at udvikle strategi og produkter. De har også det økonomiske og forretningsmæssige ansvar i projekterne – og de er ofte den eneste repræsentant for virksomheden i mødet med kunden. Det er dem, der giver virksomheden mæle. Det er medarbejderen der skaber, lever og vedligeholder de relationer, som er virksomhedens egentlige brandværdi. Medarbejderen er ofte mere loyal overfor kunden og den faglighed, der kommer til udtryk i projektet, end den virksomhed, der betaler hans løn.

Det er indlysende, at de medskabende medarbejdere stiller nye krav til ledelse, strategi – og til kommunikation.

Ledelser skal ikke styre det ustyrlige
I moderne videnvirksomheder er det ikke nødvendigt at sætte kommunikation fri. Det har virkeligheden sørget for. Men udviklingen stiller krav til ledelser om ikke at prøve at styre det ustyrlige, men i stedet understøtte medarbejdernes mange relationer og netværksdialoger.

Det handler både om det nære og det fælles: Ledelser bør skabe trygge rammer for den interne kommunikation, den kollegiale videndeling og den individuelle meningsskabelse; samt designe ledelsessystemer, kommunikationsstrategier og -kanaler, der understøtter medskabelsen.

Ambitionen om at være medskaber bliver født af medarbejderne, men det er ledelsen, der har opgaven med at skabe rammerne.

Udgivet onsdag den 5. Oktober 2011

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i medskabelse og tagget , . Bogmærk permalinket.