Lidt trøst til rugbrødsarbejdere

Memoer og mødereferater hører til rugbrødsarbejdet i enhver organisation. Men rugbrødet er vigtigt for driften og for organisationens evne til at forandre sig.

Donald Andersons forskning om det skrevnes betydning giver oprejsning til det rugbrødsarbejde, som de fleste os kender så godt fra mange timers lidet glamourøst sejtrækkeri med manualer, arbejdsbeskrivelser, procesdokumentation, politikker, mødereferater, memoer og best practices. Arbejdet er generelt lavstatus, det er usynligt – det er der bare. Strålende karrierer bliver ikke grundlagt på word-dokumenter. Rugbrødsarbejdet bliver nemlig ikke opfattet som ”strategisk”, men det kan det sagtens være.

Kommunikationsforskeren De Ridder kalder de arbejdsrelaterede opgaver for ”task-related communication,” og han fremhæver, at de er vigtige i den interne kommunikation, og som Donald Anderson påpeger i sin forskning, er det de skrevne tekster, der hjælper til at stabilisere en organisation, så den er i stand til at forandre sig.

Tasks skaber commitment

De Ridder hævder i sin forskning, at kvaliteten af ”task”-relateret kommunikation er afgørende for at skabe ”commitment” i en medarbejdergruppe, mens den kommunikation som ikke er ”task”-relateret, dvs. kommunikation om f. eks. strategi og marked, er vigtig for at skabe troværdighed. Og kombinationen af ”commitment” og troværdighed “can be considered key conditions for creating a supportive attitude,” blandt medarbejderne, mener De Ridder. Han anbefaler, at en ledelse bør øge kvaliteten af den ”task”-relaterede kommunikation, hvis den ønsker at stimulere medarbejder-”commitment”.

Kilder

Anderson, D. L. (2004). The Textualizing Functions of Writing for Organizational Change. Journal of Business and Technical Communication, 18, 141- 164.

Anderson, D. L. (2005). “What you’ll say is?…?”: represented voice in organizational change discourse. Journal of Organizational Change Management, vol 18(1), 63-77.

De Ridder, J. A. Organisational communication and supportive employees. Human Resource Management Journal, 2004, Vol. 14, Issue 3, p. 20-30.

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i forandringskommunikation, intern kommunikation, task communication og tagget , , , . Bogmærk permalinket.