Kursusreklame: Lær at forandre virksomheder gennem journalistik

Kataloget for efterårskurserne på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX, er netop udkommet, og et af kurserne tilbyder et troværdigt, journalistisk alternativ til den topstyrede PR i virksomheder og organisationer.

Jeg er den gennemgående underviser i det tre måneder lange diplomkursus i corporate journalism, hvor man lærer at forandre virksomheder gennem journalistik. Vi anvender den konstruktive og dialogbaserede journalistik, der insisterer på at kritik og løsningsmuligheder bør gå hånd i hånd i den interne kommunikation.

Kommer hjem med en analyse

Kurset er ikke et skrivekursus, men vi lover til gengæld, at du kommer hjem med en 16 sider lang, velargumenteret analyse af de journalistiske og kommunikative muligheder i din virksomhed eller organisation. Kurset er velegnet for både kommunikationsmedarbejdere, der savner den journalistiske faglighed, og for journalister, der savner den kommunikative faglighed.

Bring journalistikken ind i kommunikationsarbejdet

Vi ved, at journalistikken kan skabe åbenhed, troværdighed i dialogen og en involverende kultur i virksomheden. Journalistikken er ideel til at understøtte konstante forandringsprocesser. Det har flere danske virksomheder allerede erfaringer med – og de vil indgå som cases i dette kursus.

Et nyt mindset

Journalistik anvendt som basis for virksomhedens kommunikation er en forholdsvis ny disciplin i kommunikationsbranchen, og kurset er derfor et udviklingsforløb, hvor kursisterne sammen formulerer nye indsigter. Som en kursist har udtrykt det: Kurset er mere et nyt mindset end en værktøjskasse.

Journalistik i arbejdstøjet

De første hold kursister har demonstreret, at den journalistiske tænkning har en særdeles bred anvendelighed i både private og offentlige virksomheders kommunikation. Ikke bare som nødvendigt håndværk i professionelle magasiner, digitale og sociale medier, og som grundlag for brand journalism og thought leadership, men også som strategisk grundlag for ledelseskommunikation, strategi og forandringsprocesser, kriseledelse og mediehåndtering.

Forandringer og kommunikativ ledelse

En stor del af dagligdagen i virksomheder og organisationer handler om at håndtere forandring, og her spiller kommunikation en nøglerolle.

Du lærer om forandringsteori, forandringskommunikation, intern kommunikation, kommunikativ ledelse og meningsskabelse. Kurset bygger på viden fra kommunikationsforskningen.

Ring eller skriv til mig, hvis du ønsker at vide mere.

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i brand journalism, Corporate journalism, ekstern kommunikation, forandringskommunikation, intern kommunikation, journalistik, konstruktiv journalistik og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>