Kursusreklame: Brug journalistikken strategisk

Dansk Kommunikationsforening udbyder for første gang et kursus i at bruge journalistikken strategisk i den interne kommunikation. Man kan også skabe et udviklingsforløb hjemme hos sin egen organisation.

Dansk Kommunikationsforening udbyder for første gang et kursus i at bruge journalistikken strategisk som middel til at forandre den interne kommunikation. Kurset bliver afholdt som dagskursus den 11. marts 2015, og jeg er den gennemgående underviser. Flere kurser vil følge, hvis interessen er til stede.

Konstruktiv journalistik

Kurset er baseret på brugen af den konstruktive journalistik, der insisterer på at kritik og løsningsmuligheder skal gå hånd i hånd.

Kommunikationsenheden i en moderne videnstung virksomhed eller organisation har en dobbeltrolle. Den skal være i stand til både at kunne finde og beskrive problemer, og være med til at løse dem, og her er den journalistiske tænkning et oplagt valg.

Ingen diplomkursus til foråret

Jeg har igennem flere år været kursusleder og den gennemgående underviser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles diplomkurser i corporate journalism, dvs. journalistikkens anvendelse i virksomheder og organisationer. Det tre måneder lange kursus bliver ikke udbudt i det nye forårskatalog fra DMJX – det næste kursus er først planlagt til efteråret 2015.

Synes du, at der er for lang tid til næste efterår, kan du enten deltage i kommunikationsforeningens dagskursus eller skabe et udviklingsforløb hjemme i din egen organisation.

Hjemme hos

Der sker altid noget spændende, når flere journalister og kommunikationsmedarbejdere fra samme arbejdsplads trækker stikket ud og tager på kursus sammen, uanset hvor kurset finder sted. De udvikler en fælles tænkning, forståelse og planer, som rækker ud over, hvad den enkelte kan udrette. Derfor vil det for nogle kommunikationsenheder være en fordel, hvis de selv lægger rum til et skræddersyet kursus. Et ”hjemme hos” kursus kan tage udgangspunkt i, hvordan man får medarbejdere til at læse et blad af lyst, eller favne mere komplicerede udviklingsforløb, hvor man ønsker at basere virksomhedens interne kommunikation og medier på de journalistiske principper og metoder.

Ring eller skriv til mig, hvis du ønsker at sparre om et udviklingsforløb.

 

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Corporate journalism, forandringskommunikation, intern kommunikation, journalistik, konstruktiv journalistik og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>