Kommunikerende medarbejdere skaber mere tillid end PR-kampagner

De svenske forskere, der står bag et af de største, europæiske forskningsprojekter om strategisk kommunikation “Den kommunikerende organisation”, er på vej med et nyt projekt, der fokuserer på de offentligt ansatte.

Når medarbejdere på et universitet kommunikerer via forelæsninger, møder, mail og i de sociale medier, betyder det mere for omverdenens tillid til universitetet end pr-baserede profileringskampagner.

Det siger kommunikationsforskerne Charlotte Simonsson og Mats Heide fra Lunds universitet i et interview på universitetets hjemmeside.

Hvis alle kommunikerer de samme enslydende budskaber, vil det tværtimod undergrave tilliden til universitet, hvor den kritiske tænkning og den frie tanke er en del af “varemærket”.

Det vil virke ødelæggende for universitetet, hvis alle mener det samme og hvis kun bestemte budskaber bliver kommunikeret. Gør i stedet mere ud af det polyfone, og løft flere forskellige stemmer frem, siger Charlotte Simonsson.

Forskning i tavshedsultur

De to forskere har sammen med en tredje kollega på Instituttet for strategisk kommunikation, Rickard Andersson, påbegyndt forskningsprojektet Den offentlige kommunikative organisation (2020-2022), hvor en række myndigheder, kommuner og andre offentlige organisationer indgår. Projektet bygger videre på forskningen om den kommunikerende organisation, som er beskrevet i en række artikler her på bloggen.

I den første fase af projektet vil man fokusere på de offentligt ansattes kommunikation med eksterne kontakter.

Mats Heide oplyser i en mail, at man også vil forske i tavshedskultur: “Ja, vi kommer in på tysthetskultur i våra intervjuer. Detta har också diskuterats mycket i Sverige och är så klart ett spännande område.”

Tillid er bedre end brand

I øvrigt er det skævt at koble offentligt ansatte med begrebet varemærke (brand) fra den kommercielle verden. Forskerne mener, at tillid er et bedre ord. Det offentlige kan kun fungere, hvis befolkningen har tillid til det, de gør.

(Teksten er opdateret 24. marts, 2020.)

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen har været underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviste i journalistiske metoder anvendt i virksomheder.
Dette indlæg blev udgivet i den kommunikerende organisation, kommunikationsforskning, offentlig kommunikation og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>