Kommunikation kan måles, så det giver mening, mener forskere

Kommunikation kan måles, så det giver mening. Det mener en gruppe svenske kommunikationsforskere, som er ved at udvikle et nyt måleværktøj, et kommunikationsindex, der kan måle virksomheders modenhed inden for kommunikation.

Svenske forskere er ved at realisere mange kommunikatørers våde drøm: De er i gang med at skabe et værktøj, som vil gøre det muligt at måle effekten af virksomheders kommunikation. I løbet af 2017 vil forskerne være klar til at teste et såkaldt kommunikationsindex i stor skala. Værktøjet vil gøre det muligt for en organisation både at måle sine egne præstationer og holde dem op mod konkurrenternes. Det fremgår af en nyhedsartikel på Mittuniversitetets hjemmeside.

Måler for lidt – og forkert

Forskerne på universitetet i Sundsvall har tidligere defineret og videreudviklet modebegrebet kommunikativ ledelse, og står bag en undersøgelse af værdien af kommunikationen i offentlige virksomheder, hvor de påviste, at (svenske) offentlige virksomheder både måler for lidt – og på det forkerte. Offentlige virksomheder måler på aktiviteter, hvor de burde måle på effekten af deres kommunikation.

Kommunikationsindexet vil kunne sætte tal på både offentlige organisationers og private virksomheders modenhed inden for kommunikation, bl.a. ved at identificere nøglefaktorer for den kommunikative indsats.

Professionalisering af strategisk kommunikation

Professor og projektleder Catrin Johansson oplyser, at indexet vil blive udviklet på baggrund af international forskning og universitets egen forskning inden for emner som værdi af kommunikation, bæredygtig kommunikation, kommunikativ ledelse, kommunikation i forbindelse med organisationsforandringer (forandringskommunikation) og professionalisering af strategisk kommunikation. I det forberedende arbejde deltager ti svenske virksomheder (bl.a. Volvo) og offentlige organisationer som kommuner og regioner.

Effektmålinger eller kvalitative studier

Det fremgår ikke, hvordan forskerne vil tackle forholdet mellem kvalitative studier af komplicerede kommunikationsprocesser og kvantitative effektmålinger, hvor processer reduceres til tal og brøker.

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i brugbare værktøjer, ekstern kommunikation, forandringskommunikation, intern kommunikation, kommunikationsforskning, kommunikativ ledelse, målinger, offentlig kommunikation og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>