Hjem fra stranden: “Hundeejer kik lige her!”

Nu er bloggen tilbage fra stranden, og den bedste måde at starte den nye sæson på er at drysse lidt sprødt strandsand på gulvet i MOJO, hvor slideguitaristen Roy Rogers & The Delta Rhythm Kings i morgen aften vil sprede gode vibrationer.

Er der en puls?

Det er snart et år siden, at bloggen debuterede, og jeg har siden publiceret næsten en tekst om ugen. Kadencen vil fremover blive sat ned, så der bliver længere mellem teksterne. Tiden slår ikke til. Jeg vil dog fortsætte bloggen så længe, jeg har noget at fortælle og teksterne bliver læst.

Jeg bliver stadig glædeligt overrasket over de mange besøg. Månedstallene for de mest læste artikler er nu trecifrede. Jeg savner kun, at gæsterne til gengæld efterlader en lille bemærkning, deler en erfaring eller ny viden, en historie, en replik – ja, bare noget, der viser, at der er en puls og en holdning.

De klart mest læste tekster i august har været ”Ny afhandling: Journalistikken kan hæve virksomhedens troværdighed” og ”Når den interne kommunikation er dødssyg”. Læserne fornemmer måske, at de to tekster hører sammen.

Æggende og dækkende

Vi taler tit om medier, journalistik og kommunikation, når familien er samlet omkring langbordet, og hvis jeg får talt mig for højt op, sker det, at min søn punkterer begejstringen ved at minde mig om, at jeg, da han gik i folkeskole, hjalp ham med en stil om Tyskland under krigen. Jeg skrev en journalistisk overskrift – æggende og dækkende, som vi siger i branchen – hjalp med en rap, konkret indledning, og en hurtig, flydende afvikling ned over siderne i stilehæftet. Sådan vil jeg helst huske indsatsen. Sønnen fik den dårligste stilekarakter nogensinde. Læreren hyldede den akademiske skrivestil, hvor man belønner passiver, verbalsubstantiver og en langsom opbygning til pointen, der falder til allersidst, når man udmattet når frem.

Hundeejer kik lige her!

Jeg lovede mig selv aldrig mere at blande mig i børnenes skriverier, med mindre jeg blev opfordret til det. Og det løfte har jeg holdt indtil forleden, hvor jeg var lige ved at kommentere, da min datter tegnede en personlig reklame til opslagstavlen ovre i Irma.

”Hundeejer kik lige her!”, kalligraferede hun udtryksfuldt i overskriften til en håndtegnet hund, hvorefter hun forklarede, at hun mangler penge og derfor gerne vil lufte hunde. Jeg var lige ved, som en anden redaktionssekretær, at bede hende om at nedtone pengebudskabet, men til gengæld få hundepasning ind i overskriften i form af en direkte henvendelse. Hvad pokker tænkte jeg på?

Jeg nåede heldigvis at standse min indskydelse, for det er jo fint, at min datter beskriver verden, som hun ser den: Alle reklamer handler jo om, at man vil have (dine) penge. Hun kan tidsnok få lært at manipulere tekster.

Den håndtegnede reklame blev i øvrigt aldrig sat op i Irma. En billig og pålidelig hundepasser er der altid brug for i lokalsamfundet. Ord spredes. Netværk er stærkere end reklamer.

Nyt kursus i næste uge

Jeg glæder mig til næste uge, hvor jeg sammen med en gruppe journalister og kommunikationsmedarbejdere tager hul på et diplomkursus om corporate journalism på Update. Målet er at udvikle en journalistisk baseret kommunikationsplatform, som kursisterne efterfølgende kan bruge i både offentlige og private virksomheder. Corporate journalism er stadig under udvikling og der findes ingen facitlister eller konsulentmanualer. Det bliver en spændende proces at finde frem til det væsentlige inden for store felter som intern kommunikation, meningsskabelse, corporate communication, forandringskommunikation og corporate journalism. Jeg vil naturligvis dele de generelle erfaringer, der kommer ud af forløbet, her på bloggen.

Synlighed og thought leadership

I den kommende tid vil jeg blogge om journalistiske ballademagere, den uforståelige jagt på synlighed, der rider mange kommunikationsafdelinger som en mare, og se lidt mere detaljeret på de krav, vi bør stille til thought leadership.

 

 

 

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Om bloggen og tagget . Bogmærk permalinket.