Forandring – den vanskeligste disciplin

Forandringsprocesser er menneskeskabte, og virksomheder og organisationer kan i nogen grad selv vælge, hvad de vil forandre, hvordan og hvornår de vil forandre.

Forandring, forandringsledelse og forandringskommunikation, hører efter min mening til de vanskeligste discipliner inden for corporate communication. Men feltets bredde, der blandt andet spænder over sociologi, psykologi, kommunikation, økonomi, gør det samtidig til et af de mest spændende.

Forandringsprocesser er menneskeskabte, og virksomheder og organisationer kan i nogen grad selv vælge, hvad de vil forandre, hvordan og hvornår de vil forandre.

Dog er der kun få planlagte forandringer, der lykkes og ledelser er konstant på jagt efter den gyldne løsning for succesfuld forandring. Som ikke findes. Alle forandringsprocesser er unikke, de foregår lokalt og menneskers handlinger er udslagsgivende. Derfor kan det ikke nytte, at give ansvaret for forandring til eksperter udenfor organisationen. Organisationer skal selv lære at forandre. Vi lærer og forandrer os sammen.

Fem tekster om forandring

I en håndfuld blogtekster vil jeg kritisk undersøge, (1) hvorfor den planlagte tilgang til forandring stadig er synonym med forandring i virksomheder og organisationer, selv om de fleste planlagte organisationsforandringer aldrig når sine mål. (2) Jeg vil derefter se på dens modsætning, den emergente (fremvoksende) eller udviklende tilgang til forandring, som giver mening for specielt videnvirksomheder, der anerkender behovet for medarbejderinvolvering.

(3) Mange går op i at finde de rette forandringsmodeller, jeg argumenterer for, at det ikke er modellen, men indstillingen til forandring, der er afgørende. (4) Det er min erfaring, at hvis alt andet kikser, kan man stole på menneskers gejst i forandringsprocesser. Forandringer har en større chance for at lykkes, hvis vores råderum bliver udvidet og vores kompetencer styrket. (5) Endelig vil jeg i den i sidste tekst berøre de muligheder, som aktionsforskningen kan tilføre forandringsprocesser.

God fornøjelse – og husk, at du har mulighed for at kommentere, dele viden eller fortælle gode historier undervejs.

 

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i corporate communication, forandringskommunikation, intern kommunikation, kommunikationsplanlægning og tagget , , , . Bogmærk permalinket.