Fire brugbare kommunikationsværktøjer

Selv om jeg er skeptisk over for modeller og kommunikationsværktøjer er her fire værktøjer, som jeg selv bruger, inden for forandringskommunikation, krisehåndtering og rumforskning.

Jeg bliver ofte spurgt, om jeg kender nogle gode kommunikationsværktøjer. Et langt liv i kommunikationsbranchen har lært mig at nære en vis skepsis over for forsimplede værktøjer og modeller, der foregiver at bære alle verdens løsninger i sig. Men jeg må erkende, at behovet og efterspørgslen er der. Og nogle værktøjer er bestemt brugbare, hvis man kombinerer dem med lidt sund fornuft.

Karl Weick minder os om, at det at handle og tænke hænger intimt sammen. Det er først efter at vi har sagt noget, at vi ved, hvad vi mener. Som individer skaber vi mening og forståelse ved at handle tænkende (acting thinkingly).

Forandring, krise og rumforskning

I den kommende tid vil jeg publicere fire tekster om brugbare værktøjer, som måske kan gøre det lettere at handle og tænke samtidig:

1) Her er de bedst egnede kommunikationskanaler til forandringsprocesser. Et forandringsindeks fortæller, at de dialogbaserede kanaler er bedst til at opbygge engagement og stimulere adfærdsforandringer.

2) 25 spørgsmål før en forandring. Det kan være ensomt, at have ansvaret for en forandringsproces. Et dialogskema kan måske hjælpe?

3) Er du stødt på 30 meter grænsen? Den fysiske afstand mellem mennesker betyder noget for kommunikation og videndeling. Rumforskning er derfor blevet en disciplin inden for corporate communication.

4) Krisemodel på størrelse med et frimærke. Vi ved, at krisen kommer, vi ved bare ikke hvornår. Skriver vi krisemanualer eller prøver vi at skabe en kultur, der kan håndtere og lære af kriser?

Jeg hører gerne fra dig her på siden, hvis du har værktøjer, der virker.

 

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i brugbare værktøjer og tagget . Bogmærk permalinket.