Bloggen fejrer jubilæum og gør status: Her er 43 brugbare links

Jeg arbejdede engang i en virksomhed, som var så stor og kompleks, at vi blev nødt til lave en rejseguide (Turen går til) for at hjælpe kunder – og medarbejdere – med at finde rundt. Her på bloggen beder gæster om hjælp til at finde vej i et fire år tykt lag af tekster om kommunikation og journalistik. En hurtig søgemaskine, indholdskategorier og tags rækker åbenbart ikke. Jeg har derfor udvalgt 43 nyttige links, og samlet dem i pæne forårsbuketter efter emne.

Dagens tekst er i øvrigt nr. 100, der bliver publiceret på denne blog. Jeg vil fejre jubilæet med sæsonens første familiepicnic til stranden, så snart solen får brændt skyerne af. Kuglegrillen er allerede børstet så messingen skinner, og strandkurven skal pakkes med brød, salat, lam og yndlingsvinen, Sagrantino. Og mens jeg nyder vinen fra Montefalco, kan du starte læsningen. Det hedder arbejdsdeling.

Her starter du

Hvordan kommer man i gang med at ændre en organisation? Det er næsten ligegyldigt, hvor man starter en forandring. Begynd der, hvor både behovet og energien er til stede, men husk at forandring er et fælles projekt. Man kan ikke forandre uden selv at blive forandret.

1 Somme tider er mavefornemmelsen nok

2 Kommunikationsplatform: Kultur er vigtigere end strategi

3 Brug videnregnskabet som strategisk ”forecast” af handlemuligheder

Forandring fryder, hvis den er nødvendig

Omstillingsparat? Ja, men til hvad? En af de basale skillelinjer i forandringsprocesser går mellem information og kommunikation: Om vi ude på at manipulere og umyndigøre mennesker, eller om vi ønsker at gøre mennesker i stand til at sige til og fra.

4 Omstillingsparat: Ja, men hvad er det lige, vi skal omstilles til?

5 Forandring: Indstilling er vigtigere end modeller

6 Forandringens Frelsens Hær synger kopisange

7 Forandring kommer nedefra

8 Stol på gejsten i forandring

9 Taber det skrevne ord terræn?

10 25 spørgsmål før en forandring

11 Aktionsforskning: Forandring gennem involvering

Meningen skaber du selv

Sensemaking – eller meningsskabelse, som vi siger på dansk, er et helt centralt begreb i den moderne kommunikationsforståelse. Meningen eksisterer ikke på forhånd, den skal konstrueres. Af os selv – alene og i fælleskab.

12 Sådan skaber vi mening for os selv

13 Sådan skaber man mening i fællesskab

Sådan gør man

Meningsskabelse kan være godt nok, men hvad med nogle værktøjer, man kan bruge til noget? Kommunikationsfolk i Kansas-tøj elsker værktøjer.

14 Sådan skaber man det gode medarbejderblad

15 Medarbejderbladet slår stadigvæk personalebladet

16 Magasiner skaber loyalitet – men hvordan?

17 Dokumentation: Kundemagasiner virker

18 Krisemodel på størrelse med et frimærke

19 Her er de bedste kommunikationskanaler til forandring

20 Egennytten driver de sociale intranet

Er du producent eller meningsskaber?

Man kan få sit kommunikationsliv til at gå med at pudse værktøjer og fedte med tekster, men dagen kommer, hvor man må se i øjnene, at man er nødt til at vælge mellem forskellige roller. Og at valgene har konsekvenser.

21 Her er de 10 vigtigste kommunikationsroller

22 Fanden tage corporate speak

23 Intern kommunikation uden spin og propaganda

24 Giv medarbejderne licens til at kommunikere

25 Kommunikative makeupartister, er det alt, vi er?

26 Seks benspænd, der forhindrer dig i at gøre det rigtige

27 Enarmet rugbrødsarbejder eller bling-bling artist?

28 10 måder at skabe kommunikativ værdi for din virksomhed

29 Når den interne kommunikation er dødssyg

Journalistikken slår PR i den interne kommunikation

Kommunikationsenheder har en dobbeltrolle. De skal både kunne undersøge og afdække problemer, men samtidig være med til at løse dem. Man får en kort karriere som kommunikatør, hvis man ikke forstår netop det vilkår. Dobbeltrollen gør den konstruktive journalistik til et oplagt valg som basis eller kommunikationsplatform for den interne kommunikation. Journalistikken slår den topstyrede PR i den interne kommunikation:

30 Når aktivismen møder den konstruktive journalistik

31 Smitter journalistikken den øvrige kommunikation?

32 Den interne kommunikation skal kunne rumme kritik og tvivl

33 Hvor meget jomfru behøver man at være?

34 Strategic corporate journalism på moderne dansk

35 ”Vi vil så gerne på forsiden”

36 Det lyder, føles og ser ud som journalistik. Men det er brand journalism.

37 PR, brand journalism og thought leadership

38 Journalistik sælger

39 Hvad Monocle kan lære os: Hellere troværdig end cool

Kommunikativ ledelse

Trænger din nærmeste leder til inspiration, eller mangler du selv et grundlag for at lede? Forskere har fundet formlen på kommunikativ ledelse, den er enkel og baseret på sund fornuft.

40 Her er formlen for kommunikativ ledelse – brug den

41 Kommunikativt lederskab mod barske chefer

42 Sådan måler man kommunikativ ledelse

Kommunikation kan ikke klare alt

Det hører til kommunikationsfaget at kunne identificere de problemer, som ikke kan løses med kommunikation alene. Det er derfor passende at slutte med dette link:

43 Alt det som kommunikation ikke kan klare

Om John Jørgensen

John Jørgensen er tidligere erhvervsreporter på Jyllands-Posten, informationschef i Tele Danmark Mobil, og har senest arbejdet 11 år som kommunikationschef i COWI. Han er også Master i Corporate Communication fra Handelshøjskolen/Århus Universitet. John Jørgensen er fast underviser på Update, Center for journalistisk kompetenceudvikling, hvor han underviser i Corporate Journalism (de journalistiske metoder anvendt internt i virksomheder).
Dette indlæg blev udgivet i Om bloggen og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>